Vitamin D-mangel kan gjøre deg slapp, sliten og deprimert!

Høsten og vinteren er den tiden av året hvor de fleste av oss opplever å bli ekstra slitne, slappe og tommer for energi. Ja, det er ikke uten grunn at det finnes noe som heter «høstdepresjon».

90 prosent kommer fra sollys

Når været er som det er akkurat nå, er det ikke akkurat så veldig fristende å være ute. Og det å tilbringe for lite tid ute kan resultere i mangel på vitamin D – eller «solskinnsvitaminet», som det også kalles.
Menneskekroppen kan selv produsere vitamin D – så fremt vi får nok sollys. Kroppen lager nemlig sitt eget vitamin D i huden, men denne prosessen er avhengig av ultrafiolett stråling.
Ja, faktisk 90 prosent av vitamin D-produksjonen til kroppen kommer direkte av sollys, mens kun ti prosent kommer via mat og ernæring. Nettopp av denne grunn, er det viktig at vi er utendørs og får nok lys.
Vitamin D innehar en rekke viktige funksjoner i kroppen – blant annet i forhold til immunforsvaret. Uten tilstrekkelig inntak klarer nemlig ikke kroppens celler å reagere raskt nok og kjempe bakterier og infeksjoner i kroppen.
En tidligere studie fra Yale University har for eksempel vist at personer som har nok vitamin D i kroppen holder seg friskere i løpet av vinteren. Dette fordi vitaminet instruerer de hvite blodlegemene til å lage et protein som tar knekken på infeksjoner.
Ifølge forskerne har vitaminet også vist seg å ha positiv effekt på alt fra diabetes til kreft, kroniske smerter og depresjon.

parpåmur

Flere lider av vitamin D-mangel

En ny undersøkelse gjennomført i Storbritannia viser at cirka 77 prosent av den voksne befolkningen i landet tilbringer mesteparten av døgnet sitt innendørs på kontor eller hjem, uten å se sollys i høst/vinterhalvåret.

Eksperter tror også at dette kan være en medvirkende årsak til at stadig flere opplever å utvikle symptomer og sykdommer relatert til nettopp mangel på vitamin D.

Dette inkluderer blant annet depresjon, utmattelse, skjelettsmerter, muskelsmerter, leddsmerter, migrene, pigmentproblemer i huden og rakitt (en barnesykdom som fører til at skjelettet mangler nødvendig styrke, slik at visse knokler deformeres, hos voksne kalles sykdommen osteomalaci – benoppmykning, skriver Daily Mail.

Her er noen av de vanligste symptomene på mangel av vitamin D:

Svekket immunsystem (mye forkjølelse, regelmessige hoster etc.)

Utmattelse

Smerter i ledd, skjelett og muskler

Depresjonssymptomer

Hodepine eller migrene

Viktig for hud og skjelett

Næringsstoffet er også viktig for at skjelettet skal holdes seg sterkt, og derfor kan smerter i skjelett, muskler og ledd være et symptom på mangel.

Hovedoppgaven til vitamin D er å regulere mengden kalsium i blodet ved å sørge for riktig opptak fra tarmen, og styre hvor mye kalsium som skilles ut i urinen. For å hindre avkalkning av skjelettet må kroppen tilføres nok kalsium og fosfat, og vitamin D er altså viktig for å øke opptaket av disse stoffene.

Tidligere forskning tyder også på at vitamin D regulerer veksten av hudceller. Psoriasis er for eksempel en hudsykdom som forekommer fordi hudcellene vokser ukontrollert, og en D-vitaminlignende forbindelse brukes ofte i behandlingen av denne lidelsen.

sol gir energi